• Incl.Excl.
    BTW
  • Installateurs en partners
    0
    Sluiten
      Laadpaal Outlet - Donderdag 27 December 2021

      Een tweedehands elektrische auto aanschaffen - Waar moet je op letten?

      Steeds meer mensen verdiepen zich in de aanschaf van een elektrische auto. Dat is ook niet gek als je kijkt naar de huidige brandstofprijzen en het steeds groter wordende aanbod van elektrische auto’s. Naast nieuwe auto’s groeit ook het aanbod van tweedehands elektrische auto’s. Marco van Eenennaam van de ANWB en Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders vertellen ons waar je op moet letten als je een EV-occasion aanschaft.

       

      Dit is een artikel van https://groenerwonen.com/

       

      In dit artikel spreken we met:
      Marco van Eenennaam (ANWB): is bij de ANWB verantwoordelijk voor het programma elektrisch rijden. Van belangenbehartiging tot het ontwikkelen van producten en diensten, zoals bijvoorbeeld een routeplanner om met de elektrische auto naar Zuid-Frankrijk te rijden. Ook het informeren van leden over de laatste ontwikkelingen is erg belangrijk.

       

      Koos Burgman (VER): is voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders. Deze vereniging is er voor de belangenbehartiging van alle elektrische bestuurders in Nederland(zowel hybride als volledig elektrisch). Leden kunnen hier terecht voor het uitwisselen van kennis en ervaring en allerhande zaken waar zij in de praktijk tegenaan lopen. www.ver.nl

       

      Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit nog altijd. Maar, niet iedereen kiest voor een nieuwe auto. Steeds vaker onderzoekt men de mogelijkheid voor een elektrische occasion. Belangrijk is het volgens Koos wel dat je, net als bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, eerst goed in kaart brengt wat je wensen zijn. “Bedenk hoeveel kilometers je maakt, welke actieradius je nodig hebt, hoe je wilt gaan laden en hoe veel tijd je voor het laden uit wilt trekken,” somt Koos op. Het zijn enkele van de meest voorkomende vragen die aspirant-elektrische rijders zichzelf moeten stellen.

       

      De markt in kaart van een tweedehands elektrische auto

       

      Op dit moment is het aandeel elektrische auto’s binnen de occasionmarkt nog heel klein. “Je hebt het dan over zo’n vier tot vijf procent van het complete aanbod”,  vertelt Marco. “Dit aanbod bestaat dan vervolgens voornamelijk uit elektrische auto’s die net uit het lease contract komen. We zien daarbij een grote mismatch tussen het aanbod en de vraag van de tweedehands koper. Doordat het voor zakelijke rijders zo enorm voordelig was om voor de elektrische auto te kiezen, zien we dat er veelal gekozen is voor zeer luxe en complete modellen. Zoals bijvoorbeeld de Tesla Model S, de Audi E-Tron en de Jaguar I-Pace. Echter, de mensen die nu op zoek gaan naar een tweedehands elektrische auto zoeken in een heel andere prijsklasse dan deze auto’s. We zien daarom ook veel mensen die een occasion van 10.000 tot 15.000 euro importeren uit het buitenland, waar deze betaalbare auto’s vaak meer beschikbaar zijn.” Astrid Kosters deed dit maar liefst twee keer. In het kader lees je haar verhaal. Volgens
      Gelukkig komt er verandering in het aanbod. “Nu de overheid er eindelijk voor heeft gekozen om elektrische auto’s niet alleen zakelijk te stimuleren, maar ook voor particulieren aantrekkelijk te maken door middel van de aanschafsubsidies, zien we dat het steeds aantrekkelijker wordt om een elektrische auto te kopen en zullen er ook meer betaalbare occasions op termijn op de markt komen. Daarnaast is er ook een limiet gesteld aan het voordeel qua bijtelling op de zakelijke auto’s, waardoor de op-en-top luxe modellen minder aantrekkelijk zullen zijn,” legt Marco uit. Marco voegt tevens toe dat er een positieve ontwikkeling is wat betreft de aanschafsubsidies voor de elektrische auto. “De pot hiervoor wordt per 1 januari aardig verruimd, wat betekent dat meer mensen aanspraak kunnen doen op deze subsidie.” Wie een tweedehands elektrische auto koopt, kan aanspraak maken op een subsidie van 2000 euro.

       

      De status van de accu van een tweedehands elektrische auto

       

      Bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto is er één onderdeel dat er met kop en schouders bovenuit steekt. De status van de accu is een van de belangrijkste punten om te checken voor de aanschaf. Hierover meldt Marco: “We adviseren leden om te proberen een statusupdate van de accu te verkrijgen. Sommige merken kunnen dit zelf, maar lang niet alle merken en/of dealers kunnen dit. Daarnaast is een meting van het merk zelf natuurlijk niet onafhankelijk. Een andere mogelijkheid is om zelf een flinke proefrit te maken en te kijken of de belofte in de praktijk overeenkomt.”
      Ook Koos Burgman benadrukt het belang van een goede accu. “Over het algemeen blijven de batterijen in een betere conditie dan van tevoren werd verwacht”, vertelt hij. “De degeneratie is dus minder groot dan vooraf aangenomen. Maar, als je een tweedehands elektrische auto koopt, wil je natuurlijk wel weten hoe goed die accu nog is. Het is immers het belangrijkste onderdeel van de auto. De Vereniging Elektrische Rijders werkt samen met een serie bedrijven onder de naam Edge Mobility. Bij deze bedrijven werken mensen die specifiek opgeleid zijn met kennis van elektrische auto’s. Zij beschikken over de techniek om de accu te keuren. Zo’n rapport kost een kleine honderd euro, maar als je berekent hoe duur het vervangen of repareren van een accu kan zijn, dan kan het zeker lonen om deze check uit te laten voeren.”

       

      Het belang van de actieradius van een tweedehands elektrische auto

       

      Het is goed mogelijk dat de capaciteit van accu wat is teruggelopen met de jaren. Toch hoeft dat niet te betekenen dat de auto dan meteen niet meer geschikt is. Koos Burgman adviseert altijd om van tevoren heel goed in kaart te brengen wat je rijgedrag is en wat je van de auto verwacht. “Houd er rekening mee dat de gemiddelde Nederlander maar zo’n 40 tot 60 kilometer per dag rijdt. Dan is een auto met een lagere actieradius, of dit nu is omdat het model wat ouder is, of omdat de accu wat is teruggelopen, vaak een heel geschikte keuze.” Ook Marco van Eenennaam bevestigt dit. “Ik heb zelf een tweedehands auto uit 2011 en ik weet dat mijn accu niet optimaal meer is. Ik behaal nog maar 60 tot 70% van de originele actieradius, maar toch is dat voor mij nog steeds meer dan genoeg.” Marco legt uit dat het mogelijk is om de accu te vervangen, maar dat dit behoorlijk wat geld kost. “We verwachten dat het in de toekomst wel mogelijk wordt om de accu’s te reviseren. Een accu is namelijk zo goed als de slechtste cel. Soms kun je de accu verbeteren door enkel die cel te repareren of vervangen. Dat is een markt die nu nog beginnend is. Daarnaast zien we andere constructies zoals het huren van een accu. De accu wordt van vervangen als de capaciteit onder een bepaald percentage komt, maar dit zijn vrij prijzige huurcontracten.”

       

      Keuzes, keuzes, keuzes bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto

       

      Je moet van tevoren goed nadenken welke rol de auto gaat vervullen. Is het een tweede auto voor bijvoorbeeld woon werk verkeer, dan is het volgens Marco van Eenennaam heel interessant om voor een occasion te gaan. “Je hebt dan tweedehands elektrische auto’s van een jaar of zeven á acht oud. Die kun je voor ongeveer 10.000 euro kopen en verdien je snel terug op bijvoorbeeld onderhoudskosten, energie en belastingen. Schaf je de auto aan als gezinsauto of hoofdauto, dan wordt het een lastiger verhaal. De prijsklasse ligt dan wat hoger en voor dat geld koop je ook een mooie benzine auto. Toch doe je er verstandig aan om alles door te rekenen. Want in de praktijk blijkt dat het tegenwoordig echt vergelijkbaar of vaak zelfs goedkoper is om een elektrische auto te rijden als je kijkt naar het totaalplaatje. De Total Cost of Ownership heet dat.” Is de aanschafprijs een te hoge drempel? Dan kan het ook lonen om te kijken naar private lease. “De private leasemarkt is een bijzondere markt waar soms geweldige aanbiedingen voorbij komen. Het gaat dan om auto’s die in bulk zijn opgekocht. Het maandbedrag ligt soms wel honderd tot honderdvijftig euro per maand lager.” Daarnaast benadrukt Marco dat er steeds meer keuze komt als het om elektrische auto’s gaat. “En doordat er nu niet alleen maar zakelijk, maar ook particulier gestimuleerd wordt, verwachten we echt dat het aanbod van tweedehands elektrische auto’s in de aankomende tijd steeds aantrekkelijker zal worden.”

       

      Ervaringsdeskundige Astrid over haar tweedehands elektrische auto

       

      Astrid Kosters koesterde al lange tijd de wens voor een elektrische auto, maar haar man vond deze vaak nog te duur. Astrid’s grootste wens was niet zomaar een elektrische auto, maar het liefst een Fiat 500. Deze was in Nederland (zelfs binnen Europa) vrijwel niet te verkrijgen. Via een importeur haalde het stel vier jaar geleden een Fiat 500 uit de Verenigde Staten naar Nederland. Deze auto had een betrekkelijk lage actieradius (150 km), maar hiervoor werd een creatieve oplossing gevonden. “Mijn ouders kochten onze benzine auto toen wij de Fiat kochten. We hebben toen een tijd samen met twee auto’s gedaan. Voor de langere ritten pakten we de benzine auto.” Toen Astrid’s vader vorig jaar een hersenbloeding kreeg, werd de benzineauto verkocht. Nu rijdt het stel enkel nog elektrisch. Inmiddels rijden zij zelfs al in hun tweede elektrische auto. Dit keer weer een occasion die zij uit Duitsland importeerden. “We rijden nu met een Opel Ampera E. Het elektrische rijden was ons zo goed bevallen dat we er graag mee door wilden. Het liefst hadden we de Fiat gehouden, maar onze kinderen werden groter en het paste allemaal niet meer zo goed. Zodoende hebben we afgelopen juli de keuze gemaakt voor deze Opel. We zijn er heel tevreden mee! Binnenkort krijgen we nog een nieuwe accu. Dat heeft te maken met een wereldwijde terugroepactie van alle Opel Ampera’s en Chevrolet Bolt modellen. Voor ons komt dat heel mooi uit. Met een nieuwe accu zullen we zo’n 400 kilometer kunnen rijden op één lading.”
      Aanvankelijk maakte het stel zich nog druk over de kwaliteit van een accu bij een tweedehands elektrische auto. “In het begin vond ik dat nog wel spannend, maar in beide gevallen bleek dat het nergens voor nodig was om me hier druk om te maken. Het is allemaal heel goed bevallen!” Overigens heeft Astrid nog een ultieme wensauto voor ogen. “Ken je de Sion van Sono Motors? Dat is een auto met zonnepanelen. Dat is toch een droom! Wij hebben zelfs al een aanbetaling voor deze auto gedaan, hopelijk kunnen we er over een tijd in rijden!”

       

      Laadpaal aanschaffen

       

      Wie een nieuwe elektrische auto koopt, krijgt de laadpaal daar vaak bij aangeboden. Wie een occasion koopt, zal hier vaak zelf naar op zoek moeten. Koos Burgman geeft raad: “Er zijn verschillende bedrijven waar je een laadpaal kunt aanschaffen. Denk aan MyEnergy of LaadpaalOutlet. In samenspraak met zo’n bedrijf kun je je wensen aangeven.” En er valt nogal wat te wensen bij de aanschaf van een laadpaal. Denk bijvoorbeeld aan een functie als intelligent laden, waarbij de laadpaal rekening houdt met piekmomenten in je stroomverbruik. “Een simpele laadpaal heb je al voor ongeveer 500 euro”, vertelt Burgman. “Wie meer wil, zal ook meer betalen. Voor een intelligente laadpaal betaal je bijna het drievoudige. Houd daarnaast ook rekening met de kosten voor het aanleggen en aansluiten.” Tenslotte adviseert Koos Burgman ook om goed na te denken over de toekomst. “Laadpalen werken met verschillende snelheden en capaciteiten. Misschien kan jouw auto nu niet zo snel laden, maar wil je in de toekomst wel een auto die dat kan. Dan kun je nu beter een wat uitgebreidere laadpaal kopen, zodat je niet over een paar jaar opnieuw in de buidel hoeft te tasten.”

      News & updates

      Recente artikelen

      Vergelijk 0

      Voeg nog een product toe (max. 5)

      Start vergelijking